Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Algemene voorwaarden

Definities

In deze algemene voorwaarden van Bureau Zuidema (hierna: de “Voorwaarden”) wordt het volgende verstaan onder:

a) Bureau Zuidema: iedere tot het Bureau Zuidema concern behorende vennootschap, waaronder Bureau Zuidema B.V., Bureau Zuidema Learning Solutions B.V., The Influence Company (TIC), Instituut voor Toegepaste Gedragsanalyse (IGTA) B.V., Zuidema Consultants International B.V., Zuidema Personeelsmanagement B.V. met dien verstande dat steeds die Bureau Zuidema vennootschap wordt bedoeld, die een beroep op deze Voorwaarden doet;

b) Opdrachtgever: iedere rechtspersoon of personenvennootschap die met Bureau Zuidema een Overeenkomst aangaat, dan wel onderhandelt over de totstandkoming daarvan, dan wel daartoe een offerte vraagt of jegens wie Bureau Zuidema enige (rechts-)handeling verricht;

c) Overeenkomst: iedere Overeenkomst (waaronder iedere (rechts-)handeling ter voorbereiding en/of ter uitvoering van die Overeenkomst) die tot stand is gekomen tussen Bureau Zuidema en de Opdrachtgever, waaronder, maar niet beperkt tot, overeenkomsten waarbij de Opdrachtgever Bureau Zuidema opdracht geeft tot het leveren van Diensten; tot

d) Open trainingen: door Bureau Zuidema aangeboden cursussen, trainingen en andere vormen van opleidingen en programma’s waarvoor op individuele basis wordt ingeschreven;

e) Incompany trainingen: cursussen, trainingen en andere vormen van opleidingen en programma’s die door Bureau Zuidema (uitsluitend) aan de Opdrachtgever worden aangeboden;

f) Diensten: alle diensten c.q. werkzaamheden, in de ruimste zin van het woord, die het onderwerp van een Overeenkomst vormen, waaronder maar niet beperkt tot het geven van cursussen, trainingen/trainingsprogramma’s (waaronder Open trainingen en Incompany trainingen), opleidingen, maatwerk, leer- en ontwikkelingstrajecten, talent-, team- en MD trajecten, adviestrajecten over structuur en (leer)cultuur, coaching en interventies, een en ander inclusief het verstrekken van cursus- en trainingsmateriaal en het toegang verlenen tot digitale leerondersteuning of platforms;

g) Medewerker: iedere (rechts)persoon, al dan niet in dienst van Bureau Zuidema, die namens Bureau Zuidema met de uitvoering van de Overeenkomst c.q. het verrichten van de Diensten is belast.

Artikel 1 – Algemeen

  1. Deze Voorwaarden maken deel uit van alle Overeenkomsten en Diensten en zijn van toepassing op alle daarmee verband houdende (rechts)handelingen van Bureau Zuidema en de Opdrachtgever, waaronder aanbiedingen, offertes en facturen.
  2. Deze Voorwaarden zijn uitdrukkelijk niet van toepassing in geval de opdrachtgever een natuurlijk persoon is; in dat geval zijn de algemene consumentenvoorwaarden van de NRTO van toepassing.
  3. De toepasselijkheid van (algemene) voorwaarden of bedingen van de Opdrachtgever wordt door Bureau Zuidema uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  4. Indien sprake is van een Overeenkomst gesloten met meer dan één Opdrachtgever, is iedere Opdrachtgever hoofdelijk gehouden tot nakoming van alle verplichtingen die op grond van de Overeenkomst en deze Voorwaarden op een Opdrachtgever rusten.
  5. Wijzigingen van c.q. aanvullingen op deze Voorwaarden en/of de Overeenkomst zijn slechts van toepassing indien en voor zover deze door Bureau Zuidema schriftelijk zijn vastgelegd en gelden uitsluitend voor die betreffende Overeenkomst.
  6. In afwijking van het bepaalde in de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW worden alle werkzaamheden, ongeacht of de opdracht is verleend met het oog op een bepaalde persoon, uitsluitend aanvaard en verricht door Bureau Zuidema en zijn de bestuurders alsmede degenen die voor de betreffende vennootschap werkzaam zijn, niet persoonlijk gebonden of aansprakelijk en eindigt de opdracht aan Bureau Zuidema niet door hun dood, onder curatele stelling, surséance of faillissement.
  7. Door aanvaarding van deze Voorwaarden, stemt Opdrachtgever ook in met toepasselijkheid van deze Voorwaarden op toekomstige Overeenkomsten, Diensten, aanbiedingen, offertes en facturen.
  8. Bureau Zuidema neemt privacy serieus. Door aanvaarding van deze Voorwaarden verklaart Opdrachtgever ook kennis genomen te hebben van het Privacy Statement van Bureau Zuidema en hiermee akkoord te gaan.

Artikel 2 – Offertes en totstandkoming Overeenkomsten

  1. Offertes van Bureau Zuidema zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte uitdrukkelijk anders is vermeld. Aan kennelijke verschrijvingen en/of fouten in de offerte kan de Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
  2. Een Overeenkomst tussen Bureau Zuidema en de Opdrachtgever komt slechts tot stand indien en voor zover:
    a) Bureau Zuidema een door de Opdrachtgever ondertekende schriftelijke offerte van Bureau Zuidema heeft ontvangen;
    b) Bureau Zuidema een aanmelding dan wel opdracht van Opdrachtgever schriftelijk heeft aanvaard.
  3. Wijzigingen of aanvullingen van deze Voorwaarden of een Overeenkomst, alsmede (mondelinge) afspraken en/of toezeggingen van (Medewerkers van) Bureau Zuidema zijn slechts geldig indien deze schriftelijk door Bureau Zuidema zijn aanvaard.

Artikel 3 – Prijzen en prijswijziging

  1. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, zijn de prijzen voor Diensten van Bureau Zuidema:
    a) gebaseerd op de ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst geldende lonen, loonkosten en sociale- en overheidslasten c.q. belastingen;
    b) exclusief reis-, verblijfkosten;
  2. c) exclusief materiaal- en shipmentkosten;
    d) exclusief de kosten van de eventuele huur van audiovisuele apparatuur; voor het gebruik van digitale online en offline leerplatforms, performance tools, analyse en management informatie en (interactieve) leertablets;
    e) exclusief de huur van accommodatie;
    f) exclusief de kosten van verblijf van docenten, trainers, adviseurs en deelnemers tenzij anders vermeld;
    g) exclusief btw.
  3. In afwijking van het bepaalde in lid 1 geldt dat in de prijs voor Open trainingen de in lid 1onder c), d) en f) genoemde kosten wel zijn inbegrepen.
    Bureau Zuidema is gerechtigd de prijzen, ook indien deze schriftelijk zijn bevestigd, te wijzigen als gevolg van marktontwikkelingen, stijgingen van een of meer van de in lid 1 onder a) genoemde kostprijsfactoren, overmacht of onvoorziene omstandigheden , een en ander indien tussen de totstandkoming van de Overeenkomst en de ingangsdatum van de Overeenkomst een periode van meer dan 3 maanden is gelegen.

Artikel 4 – Facturering

  1. Betaling dient plaats te vinden binnen 28 dagen na dagtekening van de factuur, onverminderd het recht van Bureau Zuidema om vooruitbetaling te verlangen indien zij daartoe aanleiding ziet.
  2. Alle aan de Opdrachtgever in rekening gebrachte bedragen moeten zonder korting of inhouding worden voldaan. De Opdrachtgever is niet bevoegd tot verrekening.
  3. Bij niet-betaling of niet volledige betaling binnen de in lid 1 bedoelde termijn is de Opdrachtgever, zonder dat een ingebrekestelling vereist is, in verzuim en is de Opdrachtgever over het openstaande bedrag een contractuele rentevergoeding verschuldigd gelijk aan de op dat moment in Nederland geldende wettelijke handelsrente, vermeerderd met een opslag van 3%.
  4. Alle kosten die voor Bureau Zuidema verbonden zijn aan de inning van hetgeen de Opdrachtgever aan Bureau Zuidema verschuldigd is, zijn voor rekening van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten (daaronder mede begrepen een redelijke vergoeding voor door de Bureau Zuidema aan de inning te besteden tijd) worden gesteld op ten minste 15% van de verschuldigde hoofdsom (met inbegrip van de onder artikel 4.3 genoemde rente), met een minimum van € 250,–, onverminderd het recht van Bureau Zuidema om de werkelijke kosten te vorderen, indien deze hoger blijken te zijn.
  5. Facturen ter zake Overeenkomsten worden in beginsel 2 weken voor de eerste dag van de overeengekomen training aan de Opdrachtgever gestuurd. In geval van een wijziging van een Overeenkomst als voorzien in artikelen 6 en 7, wordt de vergoeding als bedoeld in leden 6 en 4 van die respectieve artikelen in beginsel 2 weken voor de nieuw overeengekomen datum van de eerste dag van de training gefactureerd.

Artikel 5 – Overmacht Bureau Zuidema

  1. Er is sprake van overmacht als door een van de wil van Bureau Zuidema onafhankelijke omstandigheid de nakoming van de verplichtingen van Bureau Zuidema jegens de Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid niet van Bureau Zuidema kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst te voorzien was. Tot die omstandigheden worden onder andere gerekend: epidemieën, pandemieën, natuurrampen, ernstige (ver)storingen in het bedrijf van Bureau Zuidema (zoals staking en bovenmatig ziekteverzuim), ontoereikende beschikbaarheid van trainers en adviseurs, wanprestatie bij of vertraging aan de zijde van (personeel van) toeleverancier(s) van Bureau Zuidema dan wel bij (personeel van) door Bureau Zuidema in verband met de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden of zaken, maatregelen van enige overheidsinstantie, alsmede het ontbreken van enige van overheidswege te verkrijgen vergunning.
  2. Bureau Zuidema behoudt zich het recht voor jegens de Opdrachtgever om in geval van overmacht opdrachten uit hoofde van Overeenkomsten te annuleren, te wijzigen, te verplaatsen (naar tijd en/of locatie), dan wel op te schorten tot de omstandigheden die de overmacht opleveren zich niet langer voordoen.
    Indien de situatie van overmacht langer duurt dan 6 maanden, is ieder van partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden en zal door Bureau Zuidema met het factuurbedrag worden gerestitueerd, tenzij deze ontbinding plaatsvindt nadat de opdracht op verzoek van de Opdrachtgever is verplaatst (naar tijd en/of locatie), in welk geval geen restitutie plaatsvindt. In geval van overmacht en/of ontbinding op grond van dit artikellid heeft de Opdrachtgever geen recht op (enige) schadevergoeding, ook niet als Bureau Zuidema als gevolg van de overmacht enig voordeel mocht hebben.
  3. Bureau Zuidema is gerechtigd betaling te vorderen van de werkzaamheden die in het kader van uitvoering van de betreffende Overeenkomst zijn verricht , voordat de tot nakoming verhinderende omstandigheid, zich aandiende.

Artikel 6 – Annulering en wijziging Incompany trainingen

  1. Annulering – om welke reden dan ook – door de Opdrachtgever van een Incompany training (of gedeelte hiervan) vindt uitsluitend schriftelijk c.q. per e-mail plaats.
  2. In geval van annulering van een Incompany training (of gedeelte hiervan) is de Opdrachtgever, ongeacht de reden voor annulering, een vierde gedeelte van de overeengekomen prijs aan Bureau Zuidema verschuldigd, indien tussen de datum van de in lid 1 bedoelde schriftelijke kennisgeving en de eerste dag waarop de Incompany training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden een periode is gelegen van meer dan 30 dagen.
  3. In geval van annulering van een Incompany training (of gedeelte hiervan) binnen 30 dagen voor de eerste dag waarop de Incompany training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden, is de Opdrachtgever de in de Overeenkomst overeengekomen prijs aan Bureau Zuidema:
    a) geheel verschuldigd in geval van annulering van een Incompany training zes dagen of minder voor de eerste dag waarop de Incompany training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden;
    b) voor de helft verschuldigd in geval van annulering van een Incompany training meer dan zes dagen voor de eerste dag waarop de Incompany training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden.
  4. Kosten die Bureau Zuidema aan derden verschuldigd is in verband met de uitvoering van een Overeenkomst worden in geval van annulering – om welke reden dan ook – integraal aan de Opdrachtgever in rekening gebracht.
  5. Wijzigingen in de data en/of de aard en/of de omvang van een Overeenkomst dienen altijd vooraf schriftelijk met Bureau Zuidema overeengekomen te worden.
  6. In geval de Opdrachtgever de in de Overeenkomst overeengekomen data (gedeeltelijk) wil wijzigen (verplaatsing), waarvoor de Opdrachtgever een schriftelijk (c.q. e-mail) verzoek bij Bureau Zuidema indient, is de Opdrachtgever – onverminderd het recht van Bureau Zuidema om het verzoek tot wijziging te weigeren, in welk geval het bepaalde in leden 1 tot en met 4 geldt – voor die wijziging aan Bureau Zuidema een vergoeding verschuldigd van:
  7. 75% van de overeengekomen prijs, met een maximum van € 7.500,– indien de Opdrachtgever zijn verzoek binnen zes dagen voorafgaand aan de eerste dag waarop de Incompany training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden bij Bureau Zuidema indient;,
  8. 50% van de overeengekomen prijs met een maximum van € 5.000,– indien de Opdrachtgever zijn verzoek binnen 30 dagen voorafgaand aan de eerste dag waarop de Incompany training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden en niet later dan zes dagen voorafgaand aan die dag bij Bureau Zuidema indient;
  9. 25% van de overeengekomen prijs met een maximum van € 2.500,– indien de Opdrachtgever zijn verzoek meer dan 30 dagen voorafgaand aan de eerste dag waarop de Incompany training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden bij Bureau Zuidema indient.
  10. Bij de toepassing van de in leden 2, 3 en 6 bedoelde termijnen wordt gerekend vanaf de dag volgend op de datum van de in lid 1 dan wel lid 6 bedoelde schriftelijke mededeling/verzoek.

Artikel 7 – Annulering en wijziging van deelname aan Open trainingen

  1. Annulering – om welke reden dan ook – door de Opdrachtgever van Open trainingen vindt uitsluitend schriftelijk of per e-mail plaats.
  2. In geval van annulering van deelname aan een Open training is de Opdrachtgever, ongeacht de reden voor annulering:
    a) De overeengekomen prijs niet verschuldigd indien tussen de datum van de in lid 1 bedoelde schriftelijke kennisgeving en de eerste dag waarop de Open training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden een periode is gelegen van 30 dagen of meer;
    b) De volledige overeengekomen prijs verschuldigd indien tussen de datum van de in lid 1 bedoelde schriftelijke kennisgeving en de eerste dag waarop de Open training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden een periode is gelegen van minder dan 30 dagen. De Overeenkomst tot deelname aan een Open training kan door de Opdrachtgever met inachtneming van het volgende lid schriftelijk (c.q. per e-mail) worden gewijzigd.
  3. In geval van wijziging van de Overeenkomst is de Opdrachtgever:
    a) De overeengekomen prijs niet verschuldigd indien tussen de datum van de in lid 1 bedoelde schriftelijke kennisgeving en de eerste dag waarop de Open training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden een periode is gelegen van 30 dagen of meer;
    b) 25% van de prijs verschuldigd indien tussen de datum van de in lid 1 bedoelde schriftelijke kennisgeving en de eerste dag waarop de Open training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden een periode is gelegen van 14 dagen of meer;
    c) 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd indien tussen de datum van de in lid 1 bedoelde schriftelijke kennisgeving en de eerste dag waarop de Open training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden een periode is gelegen van minder dan 14 dagen.
  4. Bij de toepassing van de in lid 2 en lid 3 bedoelde termijnen wordt gerekend vanaf de dag volgend op de datum van de in lid 1 dan wel lid 3 bedoelde schriftelijke mededeling
  5. Indien de Opdrachtgever op de eerste dag waarop de Open training volgens de Overeenkomst zou plaatsvinden om welke reden dan ook niet verschijnt of tijdens de Open training onregelmatig aanwezig is, blijft Opdrachtgever de volledig overeengekomen prijs verschuldigd.
  6. De Opdrachtgever is gerechtigd in geval van verhindering een vervanger te laten deelnemen aan de Open training, tegen het overeengekomen tarief.
  7. Is de Opdrachtgever een natuurlijk persoon, dan gelden de algemene consumentenvoorwaarden van de NRTO.
  8. De Opdrachtgever kan een Open training in het buitenland tot acht weken vóór de startdatum van de training kosteloos verplaatsen of annuleren. Bij annulering tussen de vier en acht weken vóór de startdatum is de Opdrachtgever de vluchtprijs verschuldigd.

Artikel 8 – Annulering hotelarrangement

  1. Eventuele kosten die Bureau Zuidema moet maken voor het niet tijdig annuleren van het hotelarrangement door de Opdrachtgever worden bij de Opdrachtgever in rekening gebracht.
  2. In geval van annulering is de Opdrachtgever:
    a) De overeengekomen prijs voor het hotelarrangement niet verschuldigd in geval van annulering of wijziging tot vier weken voor de overeengekomen datum van uitvoering van het hotelarrangement;
    b) De volledige overeengekomen prijs voor het hotelarrangement verschuldigd in geval van annulering of wijziging binnen vier weken voor de overeengekomen datum van uitvoering van het hotelarrangement.
  3. De Opdrachtgever kan het hotelarrangement van een Open training in het buitenland tot acht weken vóór de startdatum van de training kosteloos verplaatsen of annuleren. Bij annulering tussen de vier en acht weken vóór de startdatum is de Opdrachtgever 50% van de prijs voor het hotelarrangement verschuldigd.

Artikel 9 – Klachtenregeling

  1. Bureau Zuidema heeft een klachtenregeling die van toepassing is op alle Diensten die aan de Opdrachtgevers worden geleverd.
  2. Een klacht dient schriftelijk aan de directie van Bureau Zuidema te worden gericht binnen een week na beëindiging van de opdracht c.q. een deel van de opdracht, op straffe van verval van alle mogelijke aanspraken. Gebreken die redelijkerwijs niet binnen die termijn ontdekt kunnen worden dienen uiterlijk binnen tien dagen na ontdekking ofwel redelijkerwijs ontdekt had kunnen zijn, schriftelijk aan Bureau Zuidema te worden gemeld, zulks op straffe van verval van alle mogelijke aanspraken.
  3. De directie van Bureau Zuidema neemt binnen twee weken na ontvangst van de klacht contact op met de Opdrachtgever om een afspraak te maken over de afwikkeling van de klacht.
  4. De Opdrachtgever zal alle voor onderzoek van de klacht noodzakelijke medewerking verlenen. Indien de Opdrachtgever geen medewerking verleent of anderszins onderzoek niet (meer) mogelijk is, wordt de klacht niet in behandeling genomen en heeft de Opdrachtgever geen aanspraken ter zake. Indien de klachten ongegrond zijn gebleken, zijn de kosten van het onderzoek van de klacht voor rekening van de Opdrachtgever. Aan het in behandeling nemen van een klacht kan de Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
  5. Bureau Zuidema zal het resultaat van de beslissing schriftelijk meedelen aan de Opdrachtgever.
    In geen geval geeft een eventuele klacht als bedoeld in dit artikel de Opdrachtgever het recht om zijn verplichtingen uit een Overeenkomst op te schorten.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid

  1. Bureau Zuidema is niet aansprakelijk voor enige tekortkoming in de nakoming van de voor haar uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen dan wel een onrechtmatige daad jegens Opdrachtgever, tenzij de Opdrachtgever aantoont dat de tekortkoming te wijten is aan opzet of grove schuld aan de zijde van Bureau Zuidema.
  2. Bureau Zuidema is niet aansprakelijk voor bedrijfs-, gevolg- en/of indirecte schade, daaronder begrepen schade als gevolg van bedrijfsstagnatie, winst- en omzetderving en geleden verlies. Bureau Zuidema is evenmin aansprakelijk voor schade die toegerekend kan worden aan een handelen of nalaten van de Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever ingeschakelde derde.
  3. Onverminderd het hiervoor bepaalde is de aansprakelijkheid van Bureau Zuidema, met inachtneming van het in de wet, in de Overeenkomst en in deze Voorwaarden bepaalde in alle gevallen beperkt tot de voor de uitvoering van de Overeenkomst overeengekomen prijs, waarbij in geval van een duurovereenkomst wordt uitgegaan van de overeengekomen prijs voor één jaar, dan wel tot een bedrag van maximaal € 450.000,–, indien laatst vermeld bedrag lager is dan het bedrag van de overeengekomen prijs.
  4. De Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die door (Medewerkers van) Bureau Zuidema wordt geleden als gevolg van enige tekortkoming in de nakoming van een Overeenkomst door de Opdrachtgever dan wel onrechtmatige daad van de Opdrachtgever jegens Bureau Zuidema en Opdrachtgever vrijwaart Bureau Zuidema voor aanspraken (kosten en rente daaronder begrepen) van derden, waaronder Medewerkers.
  5. Indien en voor zover in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst sportactiviteiten of daarmee vergelijkbare activiteiten worden ontplooid dienen de deelnemers zelf te beoordelen of zij fysiek tot deelname in staat zijn. Deelname is voor eigen risico van de deelnemer.

Artikel 11 – Intellectuele eigendom

  1. Alle intellectuele eigendomsrechten, inclusief het auteursrecht, inzake alle door Bureau Zuidema verstrekte en samengestelde zaken alsmede alle intellectuele eigendomsrechten welke ontstaan als gevolg van het verrichten van Diensten, berusten uitsluitend bij Bureau Zuidema en blijven aldaar berusten. De Opdrachtgever verkrijgt slechts die rechten die hem nadrukkelijk in enige Overeenkomst worden toegekend.
  2. Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Bureau Zuidema zijn de Opdrachtgever en deelnemer niet gerechtigd gegevens uit en/of gedeelten en/of uittreksels van de ter beschikking gestelde zaken te openbaren, te exploiteren of, op welke wijze dan ook, te verveelvoudigen.
  3. Voor iedere inbreuk op dit artikel 11 is door Opdrachtgever meteen en zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst aan Bureau Zuidema een direct opeisbare boete verschuldigd van € 25.000,– (zegge: vijfentwintigduizend Euro) voor iedere overtreding, alsmede € 5.000,– (zegge: vijfduizend Euro) voor iedere dag dat de overtreding voortduurt (met een maximum van € 100.000,– (zegge: honderdduizend Euro)). De bepalingen van dit artikel laten onverlet de overige rechten van Bureau Zuidema, waaronder ook het recht van Bureau Zuidema om volledige schadevergoeding te vorderen uit hoofde van niet-nakoming van dit artikel 11.

Artikel 12 – Vervaltermijn

  1. Voor zover in deze Voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de Opdrachtgever jegens Bureau Zuidema in verband met de uitvoering van de Overeenkomst door Bureau Zuidema in ieder geval na één jaar na het moment waarop de Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden. In alle gevallen vervallen voornoemde rechten en andere bevoegdheden na twee jaar na de eerste dag waarop de betreffende Diensten zijn verricht.
  2. In geen geval rust op Bureau Zuidema een schadevergoedingsverplichting ter zake vorderingen die meer dan twee jaar na de eerste dag waarop de betreffende Diensten zijn verricht, zijn ingesteld.

Artikel 13 – Slotbepaling

  1. Op alle verbintenissen tussen Bureau Zuidema en de Opdrachtgever, op deze Voorwaarden en Overeenkomsten en alle daarmee verband houdende buitencontractuele verplichtingen is Nederlands recht van toepassing, met uitzondering van de Nederlandse internationaal privaatrechtelijke conflictregels.
  2. Alle geschillen, voortvloeiende uit de tussen Bureau Zuidema en de Opdrachtgever gesloten Overeenkomsten of offertes waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn alsmede op alle daaruit voortvloeiende of daarmee verband houdende buitencontractuele verplichtingen zullen worden voorgelegd aan de burgerlijke rechter van de Rechtbank Gelderland, locatie Arnhem, onverminderd het recht van Bureau Zuidema zich te wenden tot een andere, op grond van de wet bevoegde rechter.

Versie 10 januari 2023